Direct naar hoofdinhoud

Interview met Trapenberg

“Ik wil een nieuw verhaal vertellen over de eilanden. Het is mijn beleving, mijn verhaal." Een interview met kunstenaar Gilleam Trapenberg (1991). Hij maakte de foto Kant’i laman Nº 3, Aan het water Nº 3 (2022).  De Nederlandsche Bank heeft dit werk aangekocht in 2023.

Kan je meer vertellen over de foto: Kant’i laman Nº 3, Aan het water Nº 3 ?

“Op deze foto zie je een stel aan het water staan. De foto is vorig jaar gemaakt. Ik reed wat rond en kwam bij toeval een groep tieners tegen op een klein strandje aan de noordkust van Curaçao. Deze twee kijken samen naar de horizon. Het heeft iets hoopvols, iets optimistisch – iets dat ik daarvoor nog niet in mijn werk zag. Deze foto is onderdeel van een serie van jongeren bij dit uitkijkpunt. Kijkend – over het water uit – naar Nederland, naar de toekomst. Want daar, in het land van de voormalige kolonisator, ligt vandaag de dag voor veel jongeren de toekomst. Want als je op Curaçao bent geboren, dan heb je veel familieleden die naar Nederland zijn verhuisd. Als tiener sta je altijd voor de keuze: op Curaçao blijven of naar het buitenland gaan. Natuurlijk kan je in Curaçao blijven en daar studeren, maar het buitenland biedt vooralsnog meer mogelijkheden om echt iets van je leven te maken. Dit werk is dan ook symbolisch voor de toekomstdromen van veel tieners van Curaçao. En daar was ik zelf ook onderdeel van voordat ik, negentien jaar oud, naar Nederland verhuisde.”

Je onderzoekt in je werk de relatie tussen voorstelling en beeldvorming in het Caribisch gebied. Kun je daar meer over vertellen?

“De relatie tussen voorstelling en beeldvorming in het Caribisch gebied is iets wat te relateren is aan de effecten van post-kolonialisme. Het gaat in mijn werk niet direct over het slavernijverleden. Maar het verleden speelt wel een rol in de beeldvorming. Ik haal inspiratie uit objecten en beelden uit het koloniale verleden. De laatste jaren krijgt dit verleden veel meer aandacht. Dat zie ik ook bij andere makers uit dit gebied. Vorig jaar heb ik het werk Nos Pais, Ons Land, gemaakt. Het werk is een assemblage van alles wat het koloniaal verleden van Curaçao voor mij was op dat moment: oude ansichtkaarten, postzegels, autostickers, alles kwam hier samen. Dat was de beeldcultuur. Vaak worden de eilanden afgebeeld als een utopisch paradijs. Dat wil ik doorbreken. Ik werk nu aan een project over mijn beeld van Curaçao. Hoe langer ik weg ben, hoe romantischer mijn beeld van het eiland. Ik ga elk jaar een paar maanden naar Curaçao en als ik daar ben, zie ik de rauwe randjes weer. Ik voel veel ambivalentie, een haat-liefdeverhouding. Het eiland dat ik heb achtergelaten, dat is er niet meer. Maar wat is het eiland wel? Wat is het thuisgevoel? Daar ben ik naar op zoek.”

Wat is jouw drijfveer achter het maken van je foto’s?

“Ik wil een nieuw verhaal vertellen over de eilanden. Er is niet één lineair verhaal over wat Curaçao is. In het verleden zag ik dat veel makers uit het buitenland hun verhaal vertelden in hun werken. Maar het is belangrijk dat ook mensen van de eilanden hun eigen verhalen vertellen. De balans daarin is belangrijk. Ik wil geen sec documentair project maken over Curaçao. Mijn werk was lange tijd melancholisch en redelijk gefocust op het verleden. Ik wilde kritisch zijn met mijn werk omdat ik dan ook kritisch ben op Curaçao. Naar mijn beleving is de tijd daar stil blijven staan, is er te weinig  ontwikkeling. De afgelopen jaren, sinds ik deze foto’s bij het water nam, is mijn werk persoonlijker geworden. Ik ben nu meer bezig met de toekomst, meer associatief bezig. Mijn werk is fictiever, dichter bij de realiteit. Het is mijn beleving, het is mijn verhaal over mijn Curaçao. Het is het verhaal van iemand die in Curaçao geboren en getogen is en inmiddels twaalf jaar in Nederland woont. Dat verhaal wil ik met mijn werk overbrengen en daarmee het narratief verbreden en de dialoog aangaan over wat de eilanden nog meer zijn.” 

Wat wil je de kijker meegeven uit jouw werk?

“Het verhaal van de eilanden is veel omvangrijker en rijker dan het platte verhaal van het exotische toeristenoord. Er speelt veel meer. De gewone, alledaagse dingen. Lange tijd wilde ik de dialoog aangaan met de anderen – Nederlanders, Europeanen – over de beeldvorming over de eilanden. Ik wilde ze een andere kant van de eilanden laten zien. Sinds kort wil ik dat mijn werk ook mensen aanspreekt die als kind vanuit de eilanden naar Nederland zijn vetrokken. In mijn nieuwe werk gaat het over mijn zoektocht. Ik ben benieuwd welke vorm het zal krijgen.”

Educatie

Leer alles over de economie

Image

Geldcollectie

Ontdek het geld van toen en nu

Munt onder de loep.

Kunstcollectie

Bekijk de kunstwerken

Rondleiding Kunst