Educatie
Leer alles over de economie
Kunstenaar Uday Shanbhag (1972)
Titel Orgie in Bagdad
Jaar 2006
Materiaal Acryl- en olieverf op doek
Over het kunstwerk
Op dit felroze doek zie je verschillende elementen die niet direct herkenbaar zijn. Drie ijzig blauwe vlakken hangen boven twee vleeskleurige figuren – mensen misschien? – tegen een achtergrond van roze verfstrepen, die gestold lijken te zijn op hun route naar beneden. Dit maakt het schilderij ruimtelijk. Maar wat voor ruimte het is, is al even ongewis als de identiteit van de figuren. Bovendien lijkt een van de figuren met grote moeite het beeld in te kruipen. Dat maakt de voorstelling een beetje onaangenaam. Hoe verhoudt deze werkelijkheid zich tot de ondubbelzinnige titel Orgie in Bagdad?
Over de kunstenaar
Uday Shanbhag volgde een opleiding tot elektricien in zijn geboorteplaats Siri in zuidwest-India. Hij besloot op jonge leeftijd te verhuizen naar de miljoenenstad Bengalore om kunstschilder te worden. In zijn schilderijen verbeeldt hij met felle kleuren en druipende verf zijn zorgen over diverse onderwerpen, van kernenergie tot politieke corruptie, genetische manipulatie en technologische oorlogsvoering. Ook verwerkt hij elementen uit de Hindoecultuur zoals de lotusbloem (een symbool voor puurheid en vruchtbaarheid), Brahma (de god van creatie) en de koe, die wordt gezien als een moederfiguur. Hij studeerde aan de Ken School of Arts in Bangalore en de Maharaja Sayajirao Universiteit van Baroda in de richting vrije schilderkunst. Van 1999 tot 2001 was hij als artist in residence verbonden aan De Ateliers in Amsterdam.
In de collectie
Aangekocht in 2006. Shanbhag's werk Great Indian Rope Magic is in 2005 aangekocht. Bij De Nederlandsche Bank was een solotentoonstelling met dezelfde titel te zien in 2006. Deze tentoonstelling reisde daarna door naar Mumbai in India. De Nederlandsche Bank heeft sinds de oprichting van De Ateliers in 1963 (toentertijd: Ateliers ’63) meerdere werken aangekocht van kunstenaars die er artist in residence waren. Bijvoorbeeld: Marlene Dumas, Tanja Ritterbex en Simon van Til.