Educatie
Leer alles over de economie

Kunstenaar Hugo Kaagman (1955)
Titel Zonder titel
Jaar 1994
Materiaal Acrylverf op doek
Over het kunstwerk
In dit werk komen verschillende elementen samen. Onderaan zie je een verwijzing naar een duizendguldenbiljet. Deze tekst vormt de basis voor de beeltenis van het hoofdkantoor van De Nederlandsche Bank. Uit het wolkendek rijst de gedaante van Jezus Christus, die verbonden is met de bank via wortels of bliksemschichten. Door deze verschillende elementen bij elkaar te plaatsen, geeft de bekende street artist Hugo Kaagman ruimte aan verschillende associaties en interpretaties. Trekt hij een vergelijking tussen de rol van Jezus en De Nederlandsche Bank als beschermers van de samenleving? Of drijft hij, als punker van het eerste uur, de spot met de centrale rol die geld speelt in onze maatschappij?
Over de kunstenaar
Kaagman was als kind al aan het tekenen, maar ging in 1972 sociale geografie studeren in Amsterdam. Tijdens en na zijn studie liet kunst hem niet los: hij organiseerde enkele performances en ontdekte de mogelijkheden van graffiti, geïnspireerd door de opkomende punkbeweging. Met een spuitbus van de Hema en zelf geknipte stencils in de hand trok hij Amsterdam in om, zoals hij zelf zegt ‘alles onder te spuiten’. Later ging hij ook spuiten op doek en in opdracht, omdat hij zijn werk wilde perfectioneren. In zijn werk brengt hij allerlei invloeden samen: van Delfts Blauw tot motieven op Marokkaanse tegeltjes, en van merklogo’s tot bekende figuren, zoals Elvis Presley en Rembrandt.
In de collectie
Dit werk maakt sinds 2016 deel uit van de kunstcollectie van De Nederlandsche Bank. Kaagman’s inspiratie voor dit werk kwam voort uit het feit dat hij in 1994 tegenover het hoofdkantoor van De Nederlandsche Bank aan het Frederiksplein woonde. Behalve dit werk zijn er tussen 1995 en 2007 nog vijftien andere werken van hem aangekocht. Hier zitten twee series bij van uitvergrote Marokkaanse motieven en sculpturen van vlinders die met allerlei motieven en patronen bespoten zijn.